Udtalelser 2020.

Udtalelser fra nogle af de institutioner, som har fået et finansieret ophold på Søgård Hovedgård i 2020

Rapport fra Egebækken, uge 23

Vi havde en fantastisk lejr, det har vi altid. Denne gang har vi brugt multihuset meget, selv vore kørestolsbruger fik vi op i musikrummet. Mange af vores børn fik lært at stå på rulleskøjter i år, så derfor skulle vi i multihuset igen og igen.

Må også lige fortælle, at hvert år glæder de sig til gaven, de sidder pænt og venter på hinanden - hvad pakker de ud og med stor glæde og jubel. Trods corona fik vi meget glæde af opholdet, selvom de skulle lære at holde afstand. Når vi kører - lyder det altid, hvornår skal vi af sted igen. Takker meget for, at vi kan give vores børn den oplevelse.

Venlig hilsen Connie Dreier, Pædagog, Højbjerg

Rapport fra Ringkøbing Skole, B1, uge 24

Tak fordi vi måtte låne Søgård Hovedgård, det var vi glade for. Nu vil vi fortælle jer, hvordan vores lejr gik.

Vi har glædet os siden klassens fastelavnsfest, hvor vi fik at vide, at vi skulle på lejr i marts måned. Så kom der Corona, og så kunne vi ikke komme af sted. Der gik lang tid, hvor vi troede at det var helt aflyst, men så kom regeringen med nye regler, så vi alligevel kunne komme af sted.

Vi begyndte at arbejde med emnet dyr inden vores lejrophold. Vi arbejde også med det praktiske omkring lejren, f.eks. hvad vi skulle have at spise, hvor vi skulle sove og vi så billeder af gården.

Endelig blev det den dag, hvor vi skulle af sted til Langeland. Vi var spændte, og kom i skole med pakkede tasker. Vi har aldrig været så spændte på at komme i skole før. Vi kørte i minibusser over Lillebælt til Odense ZOO. Det var sjovt at se dyr, især kænguruer, søkøer og pingviner. Efter nogle dejlige timer i ZOO spiste vi madpakker og fortsatte til gården. Vi gjorde stop ved Dagli´Brugsen i Bagenkop for at hente vores mad.

Vel ankommet til gården legede børnene ude, mens de voksne pakkede mad mv. ud. Bagefter fik børnene deres sovepladser. Det var især sjovt, da vi opdagede, at der var rulleskøjter, løbehjul, mooncar og svævebane, ligesom legepladsen var et hit.

Vi fik en god aftensmad som smagte gigantisk godt, nemlig pasta og kødsovs.

Næste dag var vi primært på gården, men vi var også på små udflugter. Vi var ved Dovns Klint, vi var ved de vilde heste og på stranden, hvor en af os faldt i vandet da vi soppede. Det var koldt, selv om vi havde solskin hele ugen. Vi besøgte også Jættestuen og nogle så et kranie derinde….

Til aften holdt vi klassefest og vi fik kyllingesteg, kartofler, brun sovs og chips. Til dessert fik vi chokoladekage. Bagefter fik vi gaver. Tusind tak for dem, vi blev meget glade. Efterfølgende fik vi slik og måtte lege uden efter aftensmaden. Ligesom de andre aftener var der godnathistorie inden der blev sagt godnat.

Næste dag tog vi til Svendborg og var på Naturama, det var mega sjovt. Det var flot og der var nogle specielle lyde. Bagefter var vi i Svendborgs gågade for at shoppe og få en kæmpe is, lækket, tak for det. På vejen hjem så vi de vilde heste, som var på en mark i nærheden af gården. Dem var vi meget glade for at se.

Da vi var kommet hjem, spiste vi aftensmad, legede ude efter at have pakket vores ting.

Den sidste dag pakkede vi færdig, lavede madpakker og spiste morgenmad. Så satte vi kursen mod Ringkøbing, det var en god og laaaang tur hjem.

Hjemme i Ringkøbing ventede vores forældre, og så tog vi hjem og fik sovet. Vi var trætte og glade efter et dejligt ophold på Søgård Hovedgård.

Vi håber meget, at vi kan komme igen til næste år.

Venlig hilsen Alle os i B1, Ringkøbing Skole

Rapport fra Glostrup Observationshjem, uge 25

Igen i år var vi så heldige at komme afsted på sommerferie til Langeland. Vi var afsted med både vores døgn afdeling for anbragte børn og vores familie afdelingen hvor børnene bor sammen med deres forældre.

Vejret var dejligt og alle børn og familier nød at være på ferie, væk fra dagligdagens mange krav.

Vi blev hentet i Glostrup i en stor bus. Alle var klar, kufferterne var pakket og forventningens glæde var stor hos børn og voksne. Både på turen over til Langeland og hjem igen gjorde vi holdt ved Storebæltsbroen for at spise vores medbragte madpakker. Vel fremme på Søgård blev værelserne fordelt, tøjet pakket ud og sengene redt. Der blev fyldt vand i de medbragte badebassiner og den første is blev spist.

Igennem ugen har vi spist mange is og badet rigtig meget. Vi har været på lange gå ture i området, vi har været i udsigtstårnet og set de vilde heste, vi har været på havnen og lege på Rasmus klumps båd og vi har været en tur på Skovsgård Herregård. Derudover har vi holdt grill aften hvor vi dækkende op i gården ved et langbord og alle hyggede sig med god mad og socialt samvær.

Vi havde en dejlig ferie og tager gode ferieminder med hjem som vi kan tænke tilbage på i lang tid.

Mange tak ! Hilsen Glostrup Observationshjem

Rapport fra Børne og Unge Center VejleFjord uge 27

Vi havde en helt fantastisk tur til Søgård. Vores børn og unge nyder huset, de mange muligheder for leg, og generelt et miljø hvor der er højt til loftet og masser af frisk luft. Her er masser af plads både indenfor og udendørs.

Søgård byder på uanede mængder af muligheder, og det er kun fantasien der sætter begrænsningerne. Vi har bl.a. været ude at fiske, set Langelandsfortet, ledt efter Langelands vilde heste og været ude at se øér i det sydfynske øhav. Naturen på Langeland er helt fantastisk, og når vi ikke er på tur, så kan vi nyde de skønne omgivelser omkring Søgård.

Det er sjældent at vi tager så mange afdelinger/børn afsted sammen, da dette kan være en udfordring med børnegruppen, men det er gået rigtigt fint. Søgård indbyder til leg og hygge, og vi er ikke i tvivl om at Søgårds placering og miljø har bidraget til en helt fantastisk uge.

Hilsen Børne og Unge Center VejleFjord afd. Stjernen, Satellitten og Kærnehuset

Rapport fra Døgninstitutionen Hostruphøj, uge 28

Vel ankommet til Søgård, får vi delt værelser ud til alle børnene og de får hurtigt installeret sig og nyder endelig at være fremme efter 3 timers kørsel.

Første dagen gik med hygge på værelserne og masser af aktivitet i Multihuset, som i øvrigt var et hit hos alle vores børn. Der er spillet rigtig meget badminton og gjort gymnastik mens musikken drønede ud af højtalerne.

Vores morgener har været stille og rolig og der har været plads til at sove længe, inden vi har taget på ture til Langelandsfortet, Rudkøbing og Egeskov slot.

Købmanden lå jo tæt på, så nogle børn gik selv og andre blev kørt - og der er blevet provianteret rigeligt.

Vi har nydt alle børns favorit mad til aften - hvor den stod på pitabrød, pasta og kødsauce, pizza og en enkelt aften på restaurant. Vores børn har nydt at være på ferie, med det samme personale i 5 dage og flere har sagt, at det har været en af de bedste kolonier de har været på.

Tusind tak for opholdet.

Hilsen Døgninstitutionen Hostruphøj, Hobro

Rapport fra Børneinstitutionen Posekær, uge 29

Mandag eftermiddag ankom vi til Søgård efter en god lang køretur fra Aabenraa.

Vi fik en god og grundig rundvisning på stedet. Efter at have set alle de muligheder der er på Søgård, begyndte vi at finde værelser til alle. Der er så god plads på stedet at alle kunne få deres egne værelser. Dette til stor gavn for vores unge mennesker, som er støjfølsomme og har brug for plads omkring sig.

Efter udpakning var der tid til at udforske den store legeplads. Her blev der leget de næst par timer og det var nogle trætte børn, som fik aftensmad og senere efter aftenhygge kom i seng.

Tirsdag formiddag gik med tur til Rasmus Klump skibet i Bagenkop havn, for de fleste og resten tog på tur til Rudkøbing. Om eftermiddagen var der bondegårds besøg på programmet i nærheden af Søgård. Dem der ikke kunne rumme at komme med på denne tur brugte tiden på at tage på vandretur i området omkring Søgård.

Onsdag havde vi valgt skulle forgå på Søgård. Her havde vi tændt op i bålhytten, hvor der til frokost blev lavet snobrød og pølser. Et sikkert hit, blandt vores unge mennesker. Mens der blev vendte på at alt var klar, blev der spillet på fodboldbanen, som lå lige ved siden af bålhytten.

Efter frokosten var der en kort pause, hvorefter vi gik i multihuset. I de to sale, var der rig mulighed for os for at være aktive med leg, basketball, samt at køre på både løbehjul og rulleskøjter på den store bane, der var i forbindelse med gymnastiksalene.

Torsdag gik med almindelig oprydning, pakning og aflevering af stedet, inden turen igen gik til Aabenraa efter nogle dejlige dage på Søgård og Langeland.

Vi vil gerne takke for at vi fik mulighed og lov til at tilbringe, nogle gode og dejlige dage, med mange gode og sjove aktiviteter på Søgård.

De bedste hilsener fra Børneinstitutionen Posekær

Rapport fra Behandlings- og Opholdsstedet TAO, uge 30

Vi havde et dejligt ophold på gården og børnene har været meget glad for alle de ting som var muligt at prøve, selvom det var ret øv at vi ikke kunne benytte poolen. Men al det andet, var så dejligt, at have mulighed for.

Børnene blev også rigtig glade for de bluser de fik, samt al det slik, som der var blevet sørget for. De blev også helt vildt glade for at få ekstra lommepenge, som alle blev brugt forskelligt rundt på Langelands butikker.

Meget af tiden gik over i multihuset med at rulle af sted eller spille hockey og volleyball, så hovedhuset blev nærmest kun brugt i forbindelse med vi skulle spise eller sove. Så skønt med alle de flotte faciliteter i multihuset. En eftermiddag blev der set film i TVstuen og hygget med slikket.

Derudover havde vi en festaften med ekstra god mad og efterfølgende "fest" i mulithuset, hvor vi satte højt musik på, dansede og havde vores eget lysanlæg med, som børnene og de unge virkelig hyggede sig med. Vi brugte en dag på Langelandsfortet og en dag på Egeskov slot og derudover har vi været rundt på øen, og der blev gået en del i området.

Tusind tak for et dejligt ophold Mvh TAO, Hvalsø

Rapport fra Dag- og Døgntilbuddet Bakkevej, uge 32

Søgård Hovedgård ligger i tilpas afstand fra vores dagligdag i Hornsyld, at børnene både føler de kommer 'rigtig på ferie' samtidig med, at det jo også ligger på en Ø.

Os på Bakkevej har sammen med de godt 15-20 børn vi plejer at have med opbygget nogle gode faste traditioner, når vi får lov at bo på Søgård Hovedgård. Hver morgen har vi morgen løb kl. 08 som flere og flere børn deltager i. Fælles morgenmad som børnene har været med til at handle ind til. Vi bruger nærområdet meget til gåture. Børnene elsker at gå ind til Bagenkop og bruge lidt lommepenge på snold ved købmanden, men også i de små gårdbutikker på vejen, hvor de ofte får købt små gaver til mor og far.

Hver eneste aften kl. 19 efter aftensmaden har vi fast badning på programmet inde ved stranden i Bagenkop. Uanset hvor koldt vandet nu er, er alle børnene i med skrig, skrål og til stor glæde.

Aften gåture ned mod indhegningen hvor de vilde heste går frit, er også et stort hit.

Selve lejren har jo alt hvad hjertet begærer og netop denne sommer, hvor vejret i vores uge var fint, brugte vi ikke inde arealerne meget og slet ikke det store multihus. Vi havde selv cykler med og lånte en til to, som nu var anvendelige. Der blev i år blandt andet cyklet til det tæt liggende Langelandsfort. Børnene er som regel vilde med poolen, men de accepterede hurtigt, at den ikke i år var i brug, men et stort hit, når den ellers er til rådighed.

For mange af vores børn hænger turen til Langeland fast på nethinden som en del af det at være anbragt og forbunden med ferie, fællesskab og gode minder som ingen kan tage fra dem.

Alt i alt et fantastisk tilbud til de her børn, som jo på mange måder ikke har fået den samme start på livet som deres jævnaldrende.

Os voksne på Bakkevej er meget taknemmelige for at Børnelejren gør det muligt at give vores udfordrede børn og unge netop denne særlige oplevelse.

Tusind tak. Dag- og Døgntilbuddet Bakkevej, Hornsyld

Vi var i uge 35 på et lejrophold på Søgård hovedgård på Langeland

Vi kommer fra udskolingen på en dagbehandling skole på Vesterbro i København, Skolen ved Sorte Hest. Vi ankom til Søgård Hovedgård mandag i uge 35 omkring middag. Vi var 19 unge og 10 voksne høj, med tårnhøje forventninger til at få en fantastisk tur. Og vi blev bestemt ikke skuffede. Vi havde forinden afrejsen gennemgået Søgårds hjemmeside og havde på forhånd besluttet, hvem er skulle sove hvor, hvad vi skulle spise samt hvad der skulle laves af aktiviteter. Hold fest, der var mange muligheder. Vores udfordring lå mest i, hvordan vi dog skulle kunne nå det hele, når vi allerede skulle hjem igen torsdag morgen

Da vi ankom mandag, fandt vi os til rette på værelserne, og gik rundt på stedet og så det hele an. Enkelte børn og voksne var allerede i gang med at hoppe på hoppepuden, spille fodbold og hygge sig i multihallen med basketball og trommesolo oppe i musikrummet. Madholdet gik i gang med at tilberede pasta med kødsovs, som blev indtaget med velbehag. Efter maden, valgte flere at gå til standen og bade, samt tjekke om vi kunne se nogle vilde heste, dog uden held. Om aften hyggede vi med spil, film, fodbold og snobrød over bål. Der er nemlig den hyggeligste bålplads bag ved hovedhuset.

På dag 2. spiste vi dejlig morgenmad, hvorefter der var morgenløb for de morgenfriske og ellers fri leg i multihallen, hoppepuden, fodboldbanen og legepladsen. Vi tog til Ristinge, hvor vi spillede en turnering i minigolf, hvorefter vi tog til stranden og badede. Aftensmaden bestod af pizzaslice Aften forløb som den foregående aften med bål og hygge . Vi kom alle hinanden ved på en god måde, uden for de normale rammer med krav til undervisning og alle havde en fest.

På 3. og sidste dag, var der flere morgenfriske, der var ude og løbe og bade inden morgenmaden. Efter morgenmaden var vi en tur til Langelandsfortet, hvor vi fik en rundvisning af en sød ældre herre, der vidste alt om krigen, stedet samt des tidligere funktion. Det øsregnede dog og de fleste var glade for at komme tilbage til lejren og få noget tørt tøj på. Det klarede heldigvis op, og vi fandt endnu engang udenfor og spillede bold, badede ved stranden og havde det sjovt i multihallen med løbehjul, billard, musik og basket. I små hold tog vi til Bagenkop, hvor vi gik en tur i havnen og på stranden og nød en is. Her var der også nogle, der var heldige at opleve de vilde heste. Virkelig en god oplevelse. Aftenen blev sluttet af med quiz i den store stue, hvor alle deltog.

Sidste morgen, spiste vi morgenmad og eleverne fik deres gaver og blev vældig glade for dem. Eleverne havde ikke forventet at få en gave, så det var fedt at se deres positive overraskelse. Vi sagde tak for denne gang, og håber at måtte besøge dette fantastiske sted igen en anden god gang

Hilsen Skolen ved Sorte Hest, KBH V

Vi har været på Søgård fra 14/9 - 18/9 og vi har haft nogle meget gode oplevelser.

Det har været rigtig sjovt at være på Langelands museerne bl.a. Koldkrigs museet/Langelands fortet og Langelands museum i Rudkøbing. Det var sjovt at være på stranden ved Ristinge og bade med godt solskinsvejr. Maden var god især pølsemix og pizza som vi selv lavede.

De havde en god sports hal hvor vi havde en badminton turnering, spillede billard og løb på løbehjul. Der var også en god hoppepude. Værelserne var rigtig gode og der var meget god plads udenfor.

Vi havde et fedt natløb som vores lærere arrangerede. Vores lejrskole var rigtig spændene og sjovt, det er et rigtig flot sted.

Mange tak for den gode oplevelse, vi er meget glade for at vi måtte låne Søgård

Mange hilsner fra William C., Frederik, Alfred, Anders, Jakob, Alexander og Emil. Desværre var William K. syg.

Sorgenfriskolen Lyngby-Taarbæk Kommune.

Rapport fra Naturskolen MIR, uge 39

Vi havde et fantastisk ophold på Søgård Hovedgård med vores skønne børn, som alle har en diagnose (autisme, ADHD og lign.). Vi blev taget vel imod, da vi ankom. Børnene havde det fantastisk i de skønne omgivelser og mulighed for fysisk udfoldelse, som I tilbyder dem!

Det var et stort plus, at der var så mange muligheder og selv nogle af de børn, som normalt har svært ved at komme i skole, havde en fantastisk lejrskole og taler stadig om den nu her en måneds tid senere.

Vi besøgte både Langelands højeste punkt, Jættestuen og Bagenkop. Det var en rigtig skøn tur og vi glæder os til at vende tilbage igen - forhåbentlig til næste år!;-)

De bedste hilsner Hold B på Naturskolen MIR

Rapport fra Møllehuset, Rudkøbing, uge 43

Vi havde en del nye børn med på Søgård Hovedgård i år, men heldigvis også flere, som havde været med før, og som under forberedelserne var gode ambassadører for opholdet og turen. Og ingen blev skuffede, da vi ankom til den store herregård fredag eftermiddag. Huset blev gennemgået og undersøgt og børnene flyttede ind på deres værelser. De åbnede hver deres personlige pakke og glædede sig over indholdet. Og inden vi så os om indtog børn og voksne multihuset, hvor de fleste tilbragte det meste af fredag aften.

Lørdag formiddag skulle forældre og søskende komme til brunch. Vi har tidligere år haft forældre og søskende på overnatning fra lørdag til søndag, men i år ændrede vi det til et dagsbesøg lørdag, på grund af Corona. Og vi fik afviklet et fint arrangement, hvor vi på bedste vis overholdt retningslinjerne for COVID-19. Flere af børnene hjalp til med at forberede og dække op til brunch. Alle over 12 år havde mundbind på, når vi bevægede os rundt indendørs. Og vi havde medbragt masser af håndsprit. Vi havde arrangeret det, så alle selv måtte tage fra anretterbordet, hvis de havde gummihandsker på. Ellers serverede de voksne fra Møllehuset. Og alle kunne fint samarbejde om det, så det fungerede rigtig godt. Og fordi vi er på Søgård, er der plads til at alle kan spise i den samme spisestue, helt fantastisk og rigtig hyggeligt.

Efter maden var der fri leg i hallen eller brætspil i huset... og masser af snak. Så var der arrangeret fælles gåtur for alle gennem skoven og ned til vandet.

Hjemme igen var der fri leg, både inde og ude i haven. Dernæst kaffe og kage og mere leg. Vi sluttede af med bål i bålhuset, inden alle tog hjem kl. 16, efter en dag med fællesskab og gode oplevelser på Søgård. Resten af weekenden gik med god mad og hygge, inden vi gik i gang med nedpakning og rengøring søndag formiddag. 1000 tak til Børnelejren for lån af Søgård Hovedgård. Både børn, personale og forældre er dybt taknemmelige over endnu et lejrophold i de gode rammer i de naturskønne omgivelser.

Hilsen fra os alle i Møllehuset